Hej kära vänner. Hoppas ni har det bra. Kommer precis in från en regnig hundpromenad och tänkte på just hur verkligen ljus och färger påverkar oss. Speciellt denna tid på året, så här kommer ett färgstarkt inlägg om hur just färger påverkar oss. Som nyfödda kan vi bara se svart, vitt och grått. När vi blir runt fem veckor så är rött den första färgen vi ser. Det är först när vi är cirka fem månader som vi äntligen kan se alla färger – och det är då färg börjar få mening och sammanhang. Varje färg har en positiv och negativ association, beroende på vilken ton eller nyans du använder. En del skeptiker hävdar att det inte finns något direkt samband mellan färg och hur människor tänker, känner eller beter sig. Men en rad psykologer har studerat färger och dess betydelse och man vet nästan säkert att färger uppfattas olika och framkallar någon form av reaktion hos de flesta människor. Färger spelar självklart stor roll om du ska måla om i huset eller lägenheten men det gör det även för den som ska designa och göra en ny hemsida, logga eller grafisk profil. Vad vill du att ditt företag och företagsprofil ska sända ut för signaler? Nedan kan du läsa mer om olika färgers betydelse och vilka signaler de sänder ut. Det är inte alltid helt klart vilken färg som står för vad då vi tolkar dem på olika sätt, men det ger riktlinjer som kan underlätta ditt val. ( Källinformation hämtat från: Färgpsykologi ) Vit färgs betydelse ( bild nortman ) Som bekant bärs vit färg ofta av bruden under bröllopet då den står för renlighet och oskuldsfullhet. Det kan också spegla ärlighet men även ge en känsla av professionalism. Vissa anser att den helar och befriar. Det är också fredens färg, vart man än kommer. Positiva egenskaper: rent, färskt, bekvämt, tydlig, harmonisk, ärlig, hoppfull, oskuldsfull, ljus, fredlig, skyddande, renlighet, lugn, reflekterande, andlighet, säkerhet Negativa egenskaper: klinisk, kyla, ensamhet, sterilitet, isigt Kända varumärken som använder vitt: Adidas, Apple och Sony. Svart färgs betydelse ( bild nortman ) Svart symboliseras ofta med makt, auktoritet, styrka och stabilitet. När det gäller mönster så symboliserar svart det sofistikerade. Och det är en bra färg för att bidra med en lyxig och minimaliskt känsla. Det är också en färg som tacksamt går att kombinera med färgbakgrunder och andra mer lekfulla detaljer. Det är ingen slump att flera mode- och teknikjättar använder sig av svart och vitt som primär färg. Positiva egenskaper: ilska, anonymitet, djup, elegant, erotiskt, hög kvalitet, lyxigt, magiskt, majestätiskt, mystisk, ädel, makt, prestige, trygghet, hemlig, allvarlig, sexuell, sofistikerad, tystnad Kända varumärken som använder svart: Nespresso, Nike och Chanel. Negativa egenskaper: otur, död, deprimerad, ond, grym, isolerad, ensam, sorglig, tragisk Blå färgs betydelse ( bild nortman ) Blåa nyanser ger människor en känsla av lugn, frid och stillhet. Det har sagts att människor tenderar att bli mer produktiva i rum som är målade blå och det har antytts att det beror på känslan av det lugn som de känner. Blått är en färg som kan uttrycka en drös med känslor. Den ger en känsla av säkerhet och kan till och med stimulera produktiviteten. Till skillnad från rött så begränsar blått aptiten. Du kanske har uppmärksammat att blått i stor utsträckning används inom hälso-, finans- och teknikbranschen? Detta är den absolut mest använda färgen i företagsvärlden eftersom den symboliserar tillit, lugn och kunskap. Blått är dessutom en färg som tilltalar både män och kvinnor. Positiva egenskaper: accepterande, auktoritativ, balanserad, lugnande, omsorg, försiktig, rent, kallt, försiktigt, flexibel, fri, hoppfull, oändlig, intelligent, logisk, ensam, lojal, fredlig, kraftfull, skyddande, lugn, rationell, ansvarig, säker, känslig, ärlig, stabil Negativa egenskaper: deprimerad, isig, tråkigt, isolerad, ensam, melankolisk, nostalgisk, ledsen Kända varumärken som använder blått: Facebook, American Express och Oral-B. Brun färgs betydelse ( bild frudo ) Färgen brun inger lugn och trygghet och står för en närhet till jorden. Den står även för fertilitet, stabilitet och maskulinitet. Jag vet vad du tänker. Tråkigt och gammeldags? Kanske 70-tal? Eller kanske har du andra roliga associationer? Faktum är att brunt framkallar snarlika känslor som grönt. Vad tänker du t.ex. när du ser naturbrunt papper? Jo, ekologiskt och naturligt! Brunt väcker också känslor av styrka och trovärdighet. Positiva egenskaper: koncentration, tillfredsställelse, jord, uthållighet, fertilitet, vänskap, generositet, hårt arbete, maskulint, naturen, praktiskt, produktivitet, tillförlitlighet, enkelhet, stabilitet, lugn Negativa egenskaper: smuts, passivitet Kända varumärken som använder brunt: M&M’s, UPS och Louis Vuitton. Grön färgs betydelse ( bild nortman ) Grön är den färgen som är lättast för ögat att acceptera. Den har en lugnande och uppfriskande effekt. Det symboliserar naturen, men i en mörkare nyans symboliserar den manlighet, förmögenhet och konservatism. Du kanske har hört att grön väggfärg bidrar med lugn och harmoni? Grönt bidrar med en känsla av lugn, hälsa, kraft och natur. Färgen är också väldigt effektiv för att lyfta och förstärka miljöfrågor. Ett tydligt exempel på detta är när McDonald’s valde att byta bakgrundsfärg i logotypen från röd till grön bakgrund i Europa. Detta enbart för att framstå som mer miljömedvetna för en miljömedveten målgrupp. Positiva egenskaper: äventyrlig, analytisk, framåtsträvande, ren, trofast, ärlig, fri, färsk, vänlig, generös, lycklig, harmoni, frisk, lat, naturliga, neutral, välmående, lugn, avslappnad, säker , uppriktig, stabil, kraftfull, ung. Negativa egenskaper: bitter, avundsjuk, skyldig, okunnig, oerfaren, svartsjuk, melankolisk, förgiftad, sjuk, outbildad Kända varumärken som använder grönt: Starbucks, Spotify och John Deere. Gul färgs betydelse ( bild nortman ) Gult är en färg som snabbt får folks uppmärksamhet. Det stärker en persons koncentration och vissa menar även på att det ökar ens ämnesomsättning. Men när gul färg överutnyttjas så kan det lätt bli för mycket vilket snabbt gör att det kan övergår till en negativ känsla. Gult är fult, tänker du? Nej då. Det är en glad färg som främjar optimism. Gult är ofta associerat med kreativitet, nyfikenhet och optimism. Om du använder gult i din visuella identitet och marknadsföring kan det ge ditt varumärke en känsla av lekfullhet och livlighet. Tänk dock på att använda rätt nyans och ton av gult. Detta är extra viktigt för denna färg eftersom det annars kan associeras med aggressivitet och fara. Positiva egenskaper: aktiv, ljus, glad, kommunikativ, säker, energisk, expansiv, uttrycksfull, extrovert, vänlig, gyllene, idealist, uppfinningsrik, intelligent, inspirerande, intuitivt, livlig, logisk, optimistisk, filosofisk, lekfull, nöjd, spontan, stimulerande, skinande, tankeväckande, vitala, ung. Negativa egenskaper: försiktig, ynkrygg, fara, besegrad, oärlig, avundsjuk, sjuk, förrädare, varning. Kända varumärken som använder gult: McDonald’s, Ikea och Nikon. Röd färgs betydelse ( bild vectazy ) Rött betyder rörelse och spänning. När folk ser rött tenderar deras hjärtan att slå snabbare. Färgen är nästan extrem i vissa fall och fångar därför snabbt folks uppmärksamhet, men för mycket av rött kan bli för dominerande. Röd färg står även för energi och passion. Rött är som sagt den första färgen vi ser som barn. Det är en kraftfull och stark färg som triggar starka känslor, både positiva och negativa. Det är en aptitretande färg, vilket är en anledning till varför många snabbmatskedjor använder den. Den ökar också pulsen och bidrar med en känsla av att något är brådskande. Rött är alltså en effektiv färg för försäljning och call to action-budskap. Positiva egenskaper: aktiv, alert, aggressiv, ambitiös, glödande, attraktiv, modig, briljant, charmig, befäl, modig, dominerande, dynamisk, excentrisk, emotionell, energisk, erotisk, varm, impulsiv, livlig, kärleksfull, lycklig, arg, passionerad, patriotisk, kraftfull, revolutionär, sensuell, sexuell, stark, framgångsrik Negativa egenskaper: aggressiv, arg, farlig, irriterad, generad, ondska, förnedrad, otålig, våldsam Kända varumärken som använder rött: Coca-Cola, Burger King och Youtube. Orange färgs betydelse ( bild: dreamtime ) Oranget är en färg som har en nyans av rött och är också en av de färger som drar till sig mycket uppmärksamhet. När en person ser på färgen kan han eller hon känna sig entusiastisk och levande. Det kan också göra att man känner en känsla av balans, välkomnande och värme. Orange är en färg som, likt sin släkting gul, betraktas som varm och lekfull. Den är uppseendeväckande och sticker ut och fungerar därför utmärkt som primär färg. Orange är också den färg flest personer associerar med ”billigt”, vilket kan vara effektivt eller riskabelt beroende på vilken approach ditt företag vill ha. Mörkare toner av orange kan också bli förknippat med höst och natur. Positiva egenskaper: aktiv, karismatisk, kompetent, kreativ, emotionell, energisk, exotisk, explosiv, flexibel, rolig, god, glad, frisk, humoristisk, oberoende, motiverande, provocerande, säker , sällskaplig, stimulerande, framgångsrik, tropisk, pulserande, välkomnande, vild Negativa egenskaper: risk, överdriven, upprörande, tröttsamt Kända varumärken som använder orange: Amazon, Harley-Davidson och Nickelodeon. Rosa färgs betydelse ( bild: canstockphoto ) Rosa är en blandning av rött och vitt. Den representerar och symbolsierar omsorg, medkänsla, omtänksamhet, romantik och kärlek. Rosa är också ett tecken på hopp. Det är en positiv färg som inspirerar och skapar varma och tröstande känslor. Färgen rosa ger en känsla av att allt kommer att gå bra, att det kommer att lösa sig. Rosa är alltså en av de mest positiva, kreativa och glada färgerna. En ljusare nyans av rosa kan också vara lugnande och används t.ex. i fängelser för att lugna fångarna – eller i motståndarnas omklädningsrum för att göra spelarna mer passiva. Rosa har länge använts för att locka yngre kvinnor. Detta kommer från stenåldern (ja, nästan) då tjejer lekte med rosa och killar med blått. Den senaste tiden har färgen dock alltmer börjat användas för könsneutrala produkter som t.ex. sportartiklar. Positiva egenskaper: vänskap, kärlek/villkorslös kärlek, medmänsklighet, harmoni, romantik, intimitet, kvinnlighet, empati, intuitiv, vårdande, inre frid, tillgänglighet, förståelse Negativa egenskaper: barnslighet, skör, ömtåligt, omogen Kända varumärken som använder rosa: T-Mobile, Barbie och Cosmopolitan. Lila färgs betydelse ( bild. Stockphoto ) Lilas betydelse kan vara en känsla av rikedom och lojalitet. Detta beror dels på att i gamla tider var lila en färg som kungligheter ofta bar i kläderna. Om grön innebär maskulinitet så betyder lila kvinnlighet. Lila är starkt förknippat med mod, kungligheter, mystik och respekt. Den kan ha en lugnande effekt, stimulera problemlösning och öka kreativiteten. Lila är en av de mest populära färgerna bland kvinnor, just därför används den för bland annat skönhetsprodukter. En ljusare ton av lila kan vara tilltalande, medan en mörkare ton kan leda till tankar om ledsamhet och frustration. Just därför anser många att lila bör användas med försiktighet. Positiva egenskaper: ambitiös, aristokratisk, konstnärlig, kreativ, dramatisk, gåtfull, extravagant, rättvisa, feminin, oberoende, intelligent, ledare, lyxigt, magiskt, majestätisk, mystiskt, ädel, nostalgisk, stolt, ansvarig, rik, kunglig, hemlig, sensuell, allvarlig, sofistikerad, andlig. Negativa egenskaper: arrogant, skör, grym, dekadent, ensam, melankolisk, sorg, sorglig, dyster, lidande. Kända varumärken som använder lila: Yahoo!, Taco Bell och FedEx. En sak är säker – färger har betydelse! Färger berättar om vilka vi är och det framhäver och speglar våra företag och vad de står för. Var därför noggrann när du ska välja dina färger. Så bring more colour to your life! Kramar Johanna